تبلیغات
پایگاه مقاومت بسیج حضرت ام البنین (س) - نگرشی مهدوی به وقف (حجت الاسلام و المسلمین فتاحی)

پایگاه مقاومت بسیج حضرت ام البنین (س)
 
رهبراگرلب ترکند جان رانثارش میکنیم


یادداشت حجت الاسلام و المسلمین سید یاسر فتاحی / وقف سکوی عروجیست که ویژگی ماندگاریش، توانی به انسان می بخشد که تا ملکوت پیش رود. دوام آثار و پاداشش، مدام به مدد واقف می آید تا اوج و عروجش را به کمال برساند وقف به معنای هدیه ابدی برای خدمت عمومی در جهت رضای الله است و گفته شده: نگه داشتن اصل چیزی و جاری بودن منفعت آن در جهت خیر و نیکی است واما وقف مهدوی با توجه به تعریف فقهی آن به معنای این است که جهت و سمت و سوی وقف، درباره امام مهدی( عج) باشد.


یادداشت استاد/ نگرشی مهدوی به وقف (حجت الاسلام و المسلمین فتاحی)

به عبارت دیگر واقف با نیت و انگیزه رشد و توسعه فرهنگ مهدویت،مواردى از اعمال صالح (مانند صدقه، قرض الحسنه ، تعاون، انفاق، محبت و كمك به همنوعان)، را در راه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وقف نماید.
 
اما چرا وقف مهدوی؟


 
اما چرا وقف مهدوی؟
۱. ضرورت نواندیشی در عرصه وقف
۲. ضرورت طرح و گسترش فرهنگ مهدوی
این دو عامل بسیار مهم بهترین پاسخ به چرایی وقف مهدوی است.
 
با نگاهی گذرا به موقوفات، روشن می‌شود که این سنت پسندیده همواره با زمان و مکان در ارتباط تنگاتنگ بوده و همراه با شکل گیری نیازها و فرصت‌ها تنوع و صورت‌های مختلف پیدا نموده است.
 
امروزه می‌توان تنوع این وقف‌ها را در همان اندازه‌ها دنبال کرد اما اگر وقف‌ها در جهت رشد معنوی و شناخت مردم نسبت به امامشان باشد، قطعاً آثار و برکات بیشتری دارد.
 
ضمن آن‌که امروزه طرح و گسترش فرهنگ مهدویت بسیار لازم و ضروری است. چرا که مهدویت در همه عرصه‌ها از عبادت و خانواده تا اجتماع و سیاست حضوری پر رنگ دارد . بدون مهدویت، هستی مبهم و گنگ و ابتر است. مهدویت با ترسیمی که از ابتدا و توصیفی که از انتهای تاریخ انسانی دارد ،تنها دلیل برای بودن ، تنها علت برای رفتن و بهترین گزینه برای در امان ماندن از هزاران بی راهه و تنها راه برای پیمودن است.(3)
 
مهدویت از یک سو شناخت دقیقی از آن چه هستیم (هویت) ارائه می‌کند و از سوی دیگر با گشودن  هدف‌های عالی برای زندگی (آرمان) انسان را به رشد و تعالی سوق می‌دهد. آموزه‌ای با این اهمیت که اساساً راهبردی یعنی علاوه بر هدف هم راه و هم وسیله است انسان را با توحید و از مسیر توحید به توحید می‌رساند، چرا از ثروتی که خدا به ما داده است برای آن خرج نکنیم؟
 
ما امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را با جان و دل پذیرفته‌ایم ولی از پذیرش آن ، چنان شاد نیستیم و تاکنون حاضر نشده ایم که برای آن گامی برداریم . بیایید با وقف مهدوی ثابت کنیم اماممان را ازهمه چیز و همه کس بیشتر دوست داریم همان طور که در کلام معصوم میخوانیم:
 
(دلیل الحب ایثار المحبوب علی ما سواه) نشان محب این است که دوستدار و محبوب خود را بر دیگران برگزیند و راه محبوب را بر دیگر راهها و خواستۀ او را بر دیگر خواسته ها امتیاز دهد.(4)
 
( المودة تعاطف القلوب فی ایتلاف الارواح) دوستی جذبۀ دلهاست در حالت انس و الفت جانها.(5)
 
پس باید با جان دل از آن چه داریم برای یاری اوبگذاریم و توجه داشته باشیم یکی از مسایلی که در بحث وقف مغفول مانده، این است که بسیاری می اندیشند که حتما باید دارای ملک و پول فراوان بود تا بتوان از آن درخدمت فرهنگ دینی، موقوفه ماندگار ثبت کرد در حالی که انسانی می تواند به نوعی زندگی کند که قلم ، رفتار، زندگی، هنر، استعداد علمی، نبوغ و تلاش اش را در این جهت حرکت کرده و خود را وقف خدا و اولیائش کند. 
 
گاهی می توان با برپایی یک نمایشگاه یا نوشتن یک مقاله و خرید یک کتاب و وقف آن به نیت حضرت ولی عصر(عج) و یا هر موضوع دیگر دینی در جمع واقفان قرار گرفت و از اجر معنوی آن نیز بهره مند شد.

(َمَا تُقَدِّمُواْ لأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ به ما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ)(6) هرچه از نیکی برای خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا بهتر و با پاداشی بزرگ‌تر خواهید یافت.
 
امام محمّد باقر علیه السلام می‌فرماید: ((چگونه مردم می‌توانند از کارهای خیر منصرف شوند؟ در صورتی که حضرت علی علیه السلام در حالی که بهشت بر وی واجب شده بود، اموالی را برای فقرا وقف کرد و فرمود: خدایا این مال را برای این جهت صدقه قرار دادم که آتش را از صورتم و صورت مرا از آتش دوزخ دور سازی.))
 
نتیجه می گیریم :
وقف، سنت حسنه ای است که ضرورت نواندیشی و گسترش فرهنگ مهدوی، ایجاب می کند که متولیان امر نسبت به پاسداشت و تبلیغ این سنت نیکوی اسلامی، فرهنگسازی نماید، چرا که آن کس که مشتاق دیدار محبوبی است در مسیر وصال او جدیت و کوشش می کند.(کلمة الله ص60)
 
وقف، با اقتضائات زمانی و مکانی، پیوند دارد و نیازچامعه  امروز این است  که در این زمینه سرمایه گذاری جدی صورت پذیرد. نخبگان علمی و فرهنگی و سیاسی کشور نیز در این راستا می توانند گام های مثبت و تاثیرگذاری بردارند.
 
ثمره وقف کردن دوبال است که در عوض دوچشم عطایت می کنند. یکی را به خاطر چشم بستن از دنیا و دیگری را به خاطر چشم دوختن به عقبی. از یک سو باید از زنجیرهای تعلق آزاد گردی تا سبکبال گردی و از دیگر سو باید هدف و جهتی داشته باشی تا سرگردان نشوی. وقتی تعلقات مادی را از پای طلب بگشایی و تنها چشم به رضا و عطای محبوب بدوزی، پر پروازت می دهند تا به آسمان ها عروج کنی و جمال یار را به تماشا بنشینی  و آنجا دو رکعت عشق به مولای واقفان علی علیه السلام اقتدا کنی. و چه شیرین است این اقتدا.
 

سید یاسر فتاحی - دی ماه 92
پی‌نوشت‌ها:
1. الفقه علی المذاهب الخمسه، ص ۵۸۵٫
2. مستدرک الوسایل، ج۲، ص۵۱۱
3. مفاتیح الجنان ، زیارت حضرت صاحب الامر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ): السلام علیک یا سبیل الله الذی من سلک غیره هلک
4. بحار، ج70، ص23
5. غرر و درر الحکم، ج 2، ص122، ح2057.
6. سوره بقره
 

منبع :  کانون مهدویت دانشگاه فردوسی مشهد






نوشته شده در تاریخ جمعه 4 بهمن 1392 توسط فاطمه
تمامی حقوق مطالب برای پایگاه مقاومت بسیج حضرت ام البنین (س) محفوظ می باشد